• سه شنبه ٢٤ مرداد ١٤٠٢-١٢:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٣٣٧
عباسی در نطق پیش از دستور، تاکید کرد:6-170

هدف ما بیان اهمیت کمیسیون ماده پنج و نیز شفاف سازی است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، در نطق پیش از دستور خود در یکصد و هفتادمین جلسه شورا، بر اهمیت و تأثیر قابل توجه تصمیمات کمیسیون ماده پنج بر جنبه‌های مختلف در مدیریت شهری تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی عباسی، رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورا در یکصد و هفتادمین جلسه شورا در نطقی به بیان اهمیت یک ساختار پرداخته و اظهار داشت: در اینجا قرار است راجع به اهمیت یک ساختار و اینکه در جلسات کمیسیون ماده ۵ چه تصمیماتی گرفته می‌شود و چه آثار مثبت و منفی مالی در حوزه‌های جمعیتی، شهری و شهرسازی دارد؛ صحبت کنیم. در جلسه‌ای که مصوبه کارگروه را داشته است، ۱۷ بند دستور مورد بررسی قرار گرفته که برخی از آنها مصوب شده و برخی موکول به تصمیمات آینده و تکمیلی‌ترشده است. در دسته‌بندی محتوای این ۱۷ بند با سه عنصر اصلی بازنگری طرح تفصیلی مؤثر بر تمام پهنه‌ها، طرح‌های موضعی و پرونده‌های موردی که تصمیم در خصوص ۱۵ هزار متر مربع زیربنای مازاد ساختمانی در ۱۲ پرونده که ۱۰ مورد بالای محور انقلاب و دو مورد پایین محور مواجه هستیم. 
وی افزود: در بررسی بند ۱ مصوبه و یا طرح پیشنهادی، مطابق تصویب کارگروه و شرایط مندرج، اعطای یک طبقه مجاز است. اگر در کمیسیون ماده ۵ برای تمامی موارد بخواهیم ارزشیابی ارائه دهیم؛ این سئوال مطرح می‌شود که این ارزیابی بر اساس چه شاخصه‌هایی صورت می‌پذیرد که بتوانیم بگوییم این مصوبه خوب بوده است یا خیر. مورد بعدی، ‌عدالت و شکاف طبقاتی است که یک گزینه بسیار راهبردی است و بر اساس مباحث طراحی، مدیریت و حکمرانی شهری جمعیت به عنوان یک مسئله و سئوال مهم مطرح می‌شود که برای پاسخ به این سئوال، باید امکانات شهری را فراهم کنیم. 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه برنامه ریزی شهری و تأمین سرانه‌ها را به عنوان یک مسئله مهم دیگر عنوان کرد و گفت: هر تصمیمی در شهر نیازمند تأمین سرانه‌ها و یا به عبارتی تصمیم بر اساس تأمین سرانه‌هاست. در شهر تهران با درصد بالای بافت فرسوده، نوسازی بافت فرسوده یک اولویت و موضوع محوری است. نظام کالبدی، پله گذاری، ایجاد تراکم‌های برنامه ریزی نشده از جمله مباحثی است که می‌توان در خصوص آن‌ها به گفتگو نشست.
عباسی ادامه داد: یکی از موارد این است که در جمعیت پذیری املاک دارای حدنصاب سه و پنج برابری در شرایط موجود، تنها از پلاک‌های موجود شناسایی شده صحبت می‌شود نه از پلاک‌های تجمیعی قابل پیش‌بینی. بر اساس محاسبات ارائه شده در طرح که به کمیسیون رفته، اعلام شده این مصوبه ۱۸۷ هزار نفر به جمعیت شهر تهران خواهد افزود. این در حالی است که در اسناد موجود در طرح جامع، مشاور محاسبه کرده است که این طرح باعث افزایش ۶۷۰ هزار نفری به جمعیت خواهد شد و ما در کمیسیون محاسبه کردیم ۷۱۴ هزار نفر اضافه خواهد شد. بنابراین یک خط نوشته یا عبارت و به عبارتی دو خط نوشته از ۱۸۷ هزار در پایین‌ترین میزان تا ۷۱۴ هزار نفر که بالاترین میزان آن است؛ در جمعیت شهر تهران تغییر ایجاد خواهد کرد. لذا این یک تصمیم بنیادی است و نه یک تصمیم عادی. 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر عدالت، مصوبه را تحلیل کنیم باید بگوییم معمولاً قطعات بالای ۵۰۰ متر، مشمول مناطق کم برخوردار نخواهد شد و به مناطق برخوردار اختصاص خواهد یافت. یعنی سیاست‌های تشویقی به سمت مناطق و پلاک‌هایی می‌رود که عموماً صاحبان سرمایه و دارایی‌های قابل توجهی هستند. در خصوص انتفاعی که طرفین از این طرح می‌برند نیز می‌توان گفت یک انتفاع برای مالک و یک انتخاب برای شهرداری وجود دارد که بر این اساس برای مالک ۴۸ هزار میلیارد تومان و برای شهرداری ۳۰۰۰ میلیارد تومان تحلیل کرده‌ایم. این طرح‌ها آثار خوبی از جمله بازگشایی معابر تعیین تکلیف برخی از اراضی را نیز در پی دارد. 
رئیس کمیسیون معمماری و شهرسازی در خصوص طرح بازآفرینی بوستان ولایت نیز اظهار داشت: در این خصوص هم تراکمی پیشنهاد شده و متراژی برای آن در نظر گرفته شده است و پروژه از نظر ساخت برای شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که در صورت تصویب، باید در پیشنهادات شهرداری برای بودجه نیز لحاظ شود. در خصوص پرونده‌های موردی، افزایش ۱۵۰۰۰ متر مربع زیربنای مازاد در برخی پرونده‌ها داشته‌ایم.
عباسی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: مقایسه آثار مالی تصمیمات کمیسیون ماده ۵ با یکی از مصوبات شورا برای ۱۵۰ میلیارد تومان تخفیف برای حمل و نقل عمومی بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. جمع آثار مالی این موضوع ۵۴ هزار میلیارد تومان است. کمیسیون ماده ۵ بسیار مهم است و علی القاعده، شورایی که در موضوعات کمیسیون ماده ۵ نقش نداشته باشد؛ با توجه به آنچه ذکر شد، چگونه و چطور می‌تواند در مسائل شهری اثرگذار باشد. شورا باید در مسائلی مانند افزایش جمعیت تصمیم گیری داشته باشد. 
وی در ادامه، با اشاره‌ به خواسته رهبر معظم انقلاب از شورای شهر تهران گفت: رهبر انقلاب از شورا خواستند در فهرست خدماتی که شوراها به آن می‌پردازند؛ حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، پایبندی به معماری ایرانی و اسلامی، رعایت زیبایی و استحکام بناها، ترویج فرهنگ نظم و قانون، گسترش نمادهای دین و اخلاق، آسان سازی خدمت‌رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز، اهتمام به سلامت محیط زیست، توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی و توجه ویژه به بانوان و جوانان برجسته شده و همواره مد نظر قرار گیرد. ایشان چندین نکته را مطرح کردند و خطاب به شورا گفتند: شما این برج‌هایی که ساخته می‌شود را نگاه کنید؛ کدام یک از این‌ها از یک برنامه از پیش تعیین شده تبعیت کرده‌اند؟ هر کدام به شکلی و یکی هم به شکل برج معروف فلان کشور است. این برج‌هایی که طی 6 الی ۷ سال پیش ساخته شده‌اند، برخی نه فقط از لحاظ فرهنگی بلکه از لحاظ وضع شهری با دید وزارت مسکنی و دولتی غلط بوده که علت ساخت آن فروش تراکم‌هاست و به قول آقایان تراکم را فروخته و فلان قدر درآمد داشته است. این واقعا دلیل درستی است؟ آیا این پاسخ قابل قبولی است؟ شما وجدانتان، دینتان و احساستان این پاسخ را می‌پذیرد؟
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه با تأکید مجدد بر اهمیت کمیسیون ماده پنج بیان کرد: در اینجا هدف، گفت و گو در خصوص بزرگی تصمیمات بود و اینکه تصمیمات چه آثار قابل توجهی خواهد دارد؛ خوب است که درباره طرح‌های راهبردی هم خود را مقید به گفت‌وگو کنیم. این کار به معنای شفافیت و مشارکت فعال است. اطلاعاتی که در اینجا ارائه داده شد همه دقیق و کارشناسانه بود. تراکم حق عمومی شهر است و اگر تراکمی در جایی مازاد ارائه می‌شود، در کنار آن سرانه‌ها باید دیده شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: